close rank-same rank-down rank-new rank-up left-arrow right-arrow search twitter facebook instagram
V.45 2018

Förlag: Wahlström & Widstrand

Guldåldern

En litterär selfie i helfigur. Inget är för litet för att inkluderas när kritikern och litteraturvetaren Carl-Johan Malmberg antecknar sin egen minnesskrift. Till och med författarens goût acquis när det kommer till vin, konst och litteratur får sin mening, i en bok som, mer än något annat, förfäktar döden.

Har döden tagit något ifrån dig så ge det tillbaka : Carls bok

Danska Naja Marie Aidt dokumenterar sin 25-årige sons död i Köpenhamn, året 2015. Smärtan och sorgen stänker över varje sida – och Aidt hamrar fram sina erfarenheter tills dess att inga filter mellan läsare och författare återstår. Fullständigt oumbärlig läsning i översättning av Johanne Lykke Holm.

Sju grenar

Denna Katarina Frostensons sjuttonde diktsamling, förgrenar sig i sju. Det är en registrerande Frostenson vi möter – ur det lilla livet (källsortering) växer det stora allvaret (en väns sjukdom, liksom ett terrordåd). En sensibel, mycket stark samling; en plats i tillvaron.

Den nya dagen gryr: Karin Boyes författarliv

En litteraturhistorisk murbräcka, skriven av professor Svedjedal: Aldrig tidigare har Karin Boye skildrats så närbeläget och radikalt. Ur historiens skuggor, träder en feministisk och sexualpolitisk förgrundsgestalt fram.

Våldets historia

Den franska litteraturens boy wonder – född 1992 – tar i sin andra roman spjärn mot en julaftonskväll som slutar i våldtäkt, och briserar i en berättelse om institutionernas destruktivitet och samhällets vilja att kategorisera oss. Som offer eller förövare, som innanför eller utanför.

Tiden är inte än

Elin Boardy tar ett steg framåt i en berättelse som börjar i pestens tid. Med egensinnig struktur lunkar hennes fjärde och noggrant sammansatta roman – vars grund är dåtiden, men vars ärenden hör till samtiden – långsamt framåt.

Gratulerar till din förgörelse

I förlagets satsning på internationell poesi har turen kommit till japanska Hiromi Itō, vars diktning är lika sjungande som naiv; lika resolut som politiskt radikal.

Dagar bland skuggor, träd och vatten

Om sjukdom och kärlek, och om att börja om. I sin nya självbiografiska roman frågar sig författaren vem som äger sanningen om en annan människa.