close rank-same rank-down rank-new rank-up left-arrow right-arrow search twitter facebook instagram
V.41 2018
Foto: Gui Brigaudiot

»Män styr med kapitalets våld«

12 maj, 2017

Jean Rhys Godmorgon, midnatt! är tvåa på Litteraturtoppen. Vi ställde fem frågor till förordsförfattaren och kritikern Arazo Arif.

I ditt förord beskriver du hur du, via Kate Zambreno, kom i kontakt med Jean Rhys författarskap. Vad var det i Rhys text som drabbade dig?
– Det hos Rhys som drabbade mig allra hårdast var hennes upptagenhet vid utsatthet. Rhys räds inte det fula, det undervärderade. Hon skriver ur de ömmaste av punkter och den ömheten är ljuset som strålar ur hennes texter. För sin tid radikal och envis, en kvadratisk storhet som världen försökte pressa in i kvinnlighetens lilla cylinder. Hennes djärvhet drabbar mig. Hennes råa stil drabbar mig. Texten liksom dryper av affekter som läcker ur språket. Det, drabbar mig.

Var ligger kärnan, eller styrkan, i Godmorgon, midnatt!?
– Kärnan i Godmorgon, midnatt! ligger i karaktären Sasha Jensens driv. Hon styrs av sina emotioner, men inte utan att samtidigt reflektera över sitt tillstånd och sin tilldelade plats i världen. Hon är på en gång stark och skör. Styrkan i texten ligger i Sasha Jensens möten med omgivningen. Hennes öppenhet inför dessa möten. Hur hon verkligen, på gott och ont, vågar möta människor.

Du skriver i ditt förord om likheterna mellan Godmorgon, midnatt! och ditt eget romanprojekt. En av dina slutsatser är att den kvinnliga erfarenheten, med nästan 80 års mellanrum, förändrats mycket lite; att kvinnor fortfarande är djupt begränsade i offentliga miljöer. Varför har det hänt så lite i ärendet?
– Haha, varför är himlen blå? Hm. Varför har det hänt så lite. För att vi fortfarande lever i en värld som styrs av män med makt, genom våldskapital och kapitalets våld. I en sådan värld kommer kvinnor aldrig att vara fria. För att vi lever i en värld där de styrande gör allt för att slå ned folkets motstånd. Och för att vi lever i en värld där alldeles för många män(niskor) är alldeles för bekväma för att göra motstånd.

Du berör det faktum att Sasha Jensen är vit. Hur skulle hennes erfarenhet och upplevelser sett ut och skiljt sig om hon, utöver att vara kvinna, också haft en annan hudfärg?
– I Godmorgon, midnatt! finns några sidor som beskriver hur Sasha Jensens upplevelser hade kunnat se ut om hon, utöver att vara kvinna också hade haft en annan hudfärg än vit. En konstnär som Sasha Jensen umgås med berättar för henne om en svart kvinna som en gång bodde i samma hyreshus som han själv. Den svarta kvinnan låg på golvet i hyreshushallen och grät, eftersom alla, till och med de vita barnen i huset, ropade rasistiska kränkningar och glåpord efter henne. Glåporden, kränkningarna och brännande hatiska blickar var den svarta kvinnans vardag, och det gick så långt att hon slutade vistas ute i dagsljus.

För den som vill söka sig vidare i Rhys, eller relaterade författares, litteratur – vart ta vägen efter att ha läst Godmorgon, midnatt?
– Den som läst Godmorgon, midnatt! och njutit lika mycket som jag kan gå vidare till Quartet. Också en berättelse om en ensam kvinna i Paris. Också en berättelse om begär. Hennes make sitter i fängelse. Hon har ingen, tills hon träffar ett par och blir indragen i ett passionerat drama. Eller! Varför inte läsa Sargassohavet på svenska? Där ger Rhys röst åt den kreolska kvinnan Bertha Mason i Charlotte Brontës Jane Eyre, som hon i Sargassohavet kallar Antoinette Cosway.
 

  • Arazo Arif är poet, kritiker och essäist. Hon studerar masterprogrammet i litterär gestaltning vid Akademin Valand och driver kulturplattformen Kultwatch. www.arazoarif.com